הצהרת נגישות

מערכות ועידת וידאו VC

שיחות ועידה / מערכות VC Video Conference

קונפרנסינג - תקשורת חזותית - נפוצה כבר שנים רבות ומאפשרת שיחות וידאו בנוסף לאודיו ואף שיחות ועידה בשילוב מספר משתתפים גדול ע"ג מסך מפוצל.

בעבר הלא רחוק מערכות VC היו יקרות מאד ומסורבלות להתקנה ותפעול וכפועל יוצא בשימוש החברות הגדולות והשוק המוסדי בלבד.

כיום מערכות הוידאו-קונפרנס הוזלו משמעותית ונעשו נחלת הכלל, בייחוד עם כניסת אפליקציות חינמיות (או בעלות נמוכה יחסית למשמשים מקצועיים) כדוגמת ה-
סקייפ (SKYPE), זום (ZOOM), וובקס (WEBEX) Microsoft Teams, גוגל מיט (GOOGLE MEET).

מערכות הוידאו קונפרנסינג נחלקות ל- 2 קטגוריות עיקריות:

  1. מערכות וידאו קונפרנס סגורות (מבוססות פרוטוקול S IP או אחר).
  2. מערכות וידאו קונפרנס פתוחות (בחיבור USB בלבד).

הקטגוריה הראשונה, וידאו קונפרנס מבוסס פרוטוקול S IP או אחר,

הינה הותיקה ועברה מספר גלגולים עם השנים אך המשותף לה שהיא מחייבת את המשתתפים להשתמש כמעט אך ורק באותו ציוד קצה שתומך בפרוטוקולים שלה.

עם השנים היא מערכת VC זו השתדרגה ומאפשרת גמישות יתרה עם מעבר לפרוטוקולים זהים בחלק מהיצרנים, אך עדיין נחשבת למערכת יקרה המיועדת לארגונים גדולים, בעלי סניפים רבים בכל מקום בעולם.

מערכת VC זו משמשת בעיקר לתקשורת בין ארגונית ופחות לתקשורת עם לקוחות חיצוניים.

מערכות וידאו קונפרנס אלו דורשות רכיבים יקרים ומסורבלים יותרכגון שרת יעודי או שרת בענן MCU וכן רכיבי קצה התומכים באותם פרוטוקולים לכל משתמש.

יתרונה של המערכת היא ברמת אבטחה גבוהה מאד והיא עצמאית לחלוטין ואינה תלויה באפליקציה או ישום חיצוני (כגון סקייפ/זום).

סוג זה של מערכת VC אידיאלי להגברת השיתופיות הפנים ארגונית ללא חשש מזליגת מידע לגורמים חיצוניים.

עם התקדמות הטכנולוגיה והוזלת עלויות התשתית (קווי בזק/הוט לדוגמא), יכולות העברת המידע החזותי ובעיקר על תשתיות IP גברו משמעותית.

צמצום רוחב הפס מאפשר היום העברת שידור שיחות וידאו ברזולוציות גבוהות כגון FULL HD ואף 4K בקלות רבה יחסית.

SIP הוא אחד הפרוטוקולים הנפוצים הקיימים במערכות מסוג זה לשימוש עם מגוון מערכות קצה (רצוי של אותו יצרן).

לסיכום, מערכות Video Conference "סגורות" מיושמות בעיקר בארגונים גדולים (מוסדות ממשלה, בנקים, חברות בינלאומיות גדולות) ורובם משמשות לתקשורת גלובלית פנים ארגונית.

חסרונותיה הם בעיקר הקושי בצרוף משתתף בשיחה שאינו מצויד באותו ציוד קצה נתמך וכמובן בעלויות הרכישה והשרות.

הקטגוריה השניה, וידאו קונפרנס פתוח מבוססות USB,

מערכות אלו תופסות תאוצה בשנים האחרונות עקב פשטות ההפעלה שבהם, PLUG & PLAY (חיבור USB בלבד) וחלקם ALL IN ONE (מצלמה, יחידת שליטה ומיקרופון בסט אחד).

זמינות האפליקציות והישומים המגוונים בכל העולם כדוגמת סקייפ, זום, וובקס וכו' מאפשרת קבלת תוצאות מעולות, קלות לתפעול וזולות בצורה משמעותית.

החל מהמשתמש המוסדי ועד המשתמש הפרטי והביתי - הכל אפשרי!

מערכות וידאו קונפרנס מבוססות חיבור USB, מתוקף שמם - מתחברים רק בממשק זה, בין אם USB רגיל 2.0 או מעלה 3.0 ואפילו USB-C.

מרגע החיבור למחשב הנייד או ה-PC הם מתקינות לרוב דרייבר באופן אוטומטי ומוכנות להפעלה מיידית עם פתיחת האפליקציה או הישום שבחרנו.

למשתמש המקצועי יותר או בעל משתתפים רבים יותר בכל שיחה מומלץ לבחור במסלול של מנוי חודשי/שנתי כמו SKYPE FOR BUISNESS.

איכות שיחת הוידאו מעולה לרוב ותלויה לרוב בחומרה, קרי המצלמה והמיקרופון. פיצ'רים מתקדמים יותר ניתנים כמובן לרכישה בנפרד.

מערכות וידאו קונפרנס מבוססות ממשק USB מתחלקות גם הן ל- 2 סוגים אפשריים:

האחד:

מערכות ALL IN ONE: מצלמה משורשרת למיקרופון עם אפשרות לשליטה מקומית/רחוקה באותו התקן מנוהל (חיבור USB אחד למצלמה ולמיקרופון).

היחידה מתקשרת בינה לבין עצמה בעזרת כבל רשת איכותי CAT6 ומעלה או כבל יעודי מוכן DIN8.

השני:

חיבור נפרד של מצלמה ומיקרופון: כל אביזר מחובר בהתקן USB ומנוהל בנפרד מול ה-PC או המחשב הנייד.

ניתן לבחור מספר סוגים של מצלמות החל מסטטית עדשה קבועה ועד למקצועית מתנייעת עם זום/פוקוס וברזולוציות עד 4K.

בגזרת האודיו ניתן לבחור מיקרופון בודד פשוט / מרחבי מקצועי ועד למערך מיקרופונים מנוהל שולחניים או תלויים מהתקרה בחללים גדולים.

בשני האפשרויות, ההתקנה והתפעול קלים ופשוטים להפליא בחיבור התקני USB לכל מחשב מבוסס WINDOWS 10.

התקנת הדרייבר מבוצעת לרוב באופן אוטומטי עם החיבור בפועל.

לסיכום, מערכות VC "פתוחות" בממשק USB קיימות היום בכל משרד או חברה קטנים או גדולים וגם אצל חלק מהעובדים שלהם בבית.

עלות המערכות הללו נמוכה וניתן להתאים אותה לכל לקוח בכל תקציב כמעט.

חשוב כמובן להתחשב בצרכים הטכניים, גודל החדר/משרד, האקוסטיקה ואמצעי התצוגה - מקרן או טלויזיה.

יש משמעות גדולה גם למספר המשתתפים בחדר בו מותקנת המערכת לועידת וידאו בפרט ובמספר המשתתפים הכולל בכל שיחת ועידה אפשרית.

זהו פיתרון אידיאלי ו- COST EFFECTIVE לכול שרותי הוידאו קונפרנסינג.

בימים טרופים אלו (מרץ 2020), המשק מושבת כמעט כולו וקיום שיחות ועידה מרחוק קיבל משמעות גדולה יותר.

בזמנים אלו כאשר צורת העבודה משתנה מקצה לקצה בכל העולם - ההגעה הפיזית למקומות העבודה מצטמצמת למינימום.

מצב חדש זה מחייב אותנו בפתרונות מהירים לתשתיות עבודה מרחוק תוך שמירה על שגרה גם במציאות החדשה שנגלת לעינינו.

ישנם כאלו שאף מתייחסים לשיחת הועידה כפגישה אישית לכל דבר, אך עדיין חשוב לפעול לפי כמה כללים בסיסיים במהלך שיחות אלו, בין אם אלו פנים ארגוניות ובין אם לקוחות / ספקים חיצוניים.

למתחילים שבנכם ריכזנו כאן כמה עצות שימושיות:

1. סביבת העבודה (או הבית במקרה של חלקנו)

חשוב להקפיד על סדר בסיסי וניקיון!. יש למקם את המצלמה ולבדוק מה נכנס בפריים של התמונה: האם הרקע מתאים?, אין מראה שמשתקפת? תמונה שלא נרצה שיראו... בכל מקרה גם למי שהפריים הקיים בעייתי ניתן ברוב היישומים להוסיף/לשנות תמונות רקע אך חשוב להיערך לכך מבעוד מועד.

2. מיקום עמדת המצלמה

ודאו שהמיקום מואר מספיק ועדיף בתאורה טבעית. אם אור היום אינו בנמצא ניתן להיעזר בתאורה קיימת או לשפר מיקום.

גובה המצלמה חשוב ורצוי שיהיה בגובה העיניים, כך תתקבל הרגשה של שיחה פנים מול פנים מהצד הצופה. כך גם ניצור סיטואציה קרובה ככל האפשר לפגישה אמיתית.

3. בדיקת סאונד

פרמטר נוסף לשים עליו דגש במרחב קיום השיחה, רצוי במקום ללא רעשי רקע, רחוק מאלמנטים מרעישים כגון מזגן,מאוורר או ילדים - מומלץ כמובן לבצע את השיחה בחדר פרטי עם חלונות ודלתות שניתן לסגור במהלך השיחה ובכך למנוע הפרעות מבחוץ.

4. נראות

אם השיחה מבוצעת מהבית כדאי לצאת מהפיג'מה... כדאי לכבד את המשתתפים האחרים בשיחה ולהראות יצוגיים!

5. הכנת הציוד ובדיקות מקדימות

חשוב שנתכונן טכנית לשיחה, בין אם ב-"טסטים" לפני ובין אם בלמידת המכשור והישום איתו אנו עובדים. אפשר לבצע שיחות נסיון עם אחד מהמשתתפים ולראות שאנו משתלטים על הפן הטכני כולל האפשרויות לשיתוף תוכן מהמחשב שלנו.

6. במהלך השיחה,

 יש להקפיד על נוכחות מלאה ולהיות ערניים למתרחש. בשיחת ועידה רבת משתתפים נרצה להיות קשובים לכולם.

רצוי לא להסיח את הדעת עם דברים אחרים כגון התעסקות בטלפון הנייד וכו'.

בכל האפליקציות לשיחות ועידה קיים לחצן MUTE "השתקה" וכדאי שנתשמש בו בזמן שאנו לא מדברים - כך נמנע כניסת רעשי רקע לשיחה, בייחוד אם היא שיחת ועידה רבת משתתפים.

7. אבטחת מידע

ברוב היישומים והאפליקציות ניתן בכל רגע נתון לשתף את המסך (מחשב) איתו אנו עובדי ומחוברים. חשוב לוודא שבזמן השיתוף אין לנו חומר/ תוכנה/ מסמך פתוח אותו לא נרצה לשתף עם כולם.